0 سبد سفارش باسمه

هنرمندان

ا ب پ ت ث ج چ ح خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

گوگن پل (Gauguin Paul)

پل گوگن  (Paul Gauguin)
نقاش بزرگ فرانسوی در سال ۱۸۴۸ از پدری روزنامه‌نگار و مادری دورگه‌ی فرانسوی- پرویی زاده شد. پس از چند سال دریانوردی در ناوگان بازگانی فرانسه، به کارگزاری بورس روی آورد و در این کار موفق نیز شد. در آن زمان نقاشی تنها به عنوان تفریح، بخشی از اوقات فراغت‌اش را پر می‌کرد. به تدریج به خرید و جمع‌آوری نقاشی‌های امپرسیونیستی مشغول شد تا این که در ۳۵ سالگی با تشویق‌های پیسارو خودش را به طور کامل وقف هنر کرد. کار و مقام‌اش را رها کرد و از همسر و پنج فرزندش جدا شد و با پیوستن به امپرسیونیست‌ها از سال ۱۸۷۹ تا ۱۸۸۶ به ارائه‌ی آثارش پرداخت. سال بعد از آن به پاناما رفت و در اعتراض علیه «بیماری تمدن» اعلام کرد می‌خواهد به شکل بدوی به زندگی ادامه دهد. اما به خاطر بیماری‌اش مجبور شد به زودی به فرانسه بازگردد. چند سال دیگر در پاریس و بروتانی زندگی کرد و اقامتی کوتاه اما تراژیک نیز نزد دوست‌اش، ونگوگ در آرلس داشت. در سال ۱۸۸۸ گوگن و امیلی برنارد با تأکید بر استفاده از سطوح تخت و رنگ‌های بشاش و غیرواقعی، در تعامل با سوژه‌های سمبلیک و بدوی، یک تئوری هنری نو عرضه کردند. مسیح زردچهره اثر نمونه‌ای این دوران گوگن است. در سال ۱۸۹۱ سی تا از تابلوهایش را فروخت و با پول‌اش به تاهیتی رفت. دو سال آن جا با فقر زندگی کرد و برخی از بهترین نقاشی‌هایش را آن جا کشید و داستان زندگی‌اش را با نام نوآ نوآ نوشت. سپس به فرانسه برگشت و نمایشگاهی از آثارش برپا کرد که گرچه جلب توجه بسیار اما پول قابل‌توجهی نصیب نقاش نکرد. او که سال‌ها بود از بیماری سفلیس رنج می‌برد ناامید و خسته تصمیم گرفت باز به دریا برگردد. او سال‌های آخر زندگی‌اش را در فقر و ناامیدی و عذاب جسمی گذراند. تصمیم گرفت خودکشی کند اما موفق نشد و باز پنج سال دیگر نقاشی کرد تا این که دست آخر در جزایر مارکیز، در جنوب اقیانوس آرام از دنیا رفت. امروز گوگن را به عنوان پدر هنر مدرن می‌شناسند؛ کسی که تأثیرش بر نقاشی پس از خود بسیار زیاد بوده است. او با استفاده از طبیعت به عنوان نقطه‌ی شروع فرم آبستره و انتقال حس اسرارآمیز و غریب آن، سنت ناتورالیسم غربی را پس زد. همچنین با آثار جسورانه‌ی چوبی‌اش که شکل‌های نامنظم و بیان‌گرایی داشتند کار با چوب را دوباره رونق بخشید. از نقاشی‌های مشهور گوگن می‌توان به روز خدا، کنار دریا و شاهکار بی‌نظیرش از کجا می‌آییم؟ چه هستیم؟ به کجا می‌رویم؟ که همگی پس از مرگش در سال ۱۹۰۳ ارج نهاده شدند. در نمایشگاهی که سه سال پس از مرگش برپا شد او را به عنوان پیشتاز حرکت‌های ضدناتورالیستی، همچون فوویسم در فرانسه و اکسپرسیونیسم در آلمان و کشورهای دیگر دانستند.
جستجو